NIEUWS
/ 29.03.2018

Eurofactor gaat vérder dan de bank

Wat is voor een ondernemer nu vervelender dan moeten wachten op je geld? Niets toch! Helaas laat het betaalgedrag van debiteuren nogal eens te wensen over. De grenzen van de betalingstermijn worden opgezocht én overschreden. Dan is het een prettig idee dat er een plek is, waar je toch voor de benodigde liquide middelen terecht kunt. Die plek is Eurofactor, waar financiële vrijheid en flexibiliteit hand in hand gaan.

 

Eurofactor Nederland, een volle dochter van het Franse Crédit Agricole, huist niet aan de Amsterdamse Zuidas of op een andere financiële hotspot in de Randstad. De uitvalsbasis is te vinden op de negende verdieping van de Westvleugel van het  kantorencomplex Hoog Heinis, gewoon aan de Reitscheweg in Den Bosch. Dat is het domein van waaruit Branch Director Mark Putters en Sales Manager Thomas van der Doelen hun werk doen. Eurofactor huist daar al sinds 1 januari 2016. Het bedrijf houdt zich bezig met werkkapitaalfinanciering. Eurofactor opereert in een tiental landen, waaronder Italië, Spanje, Duitsland, Frankrijk en de Benelux.

 

Financieringen

“Wat wij doen?” Mark Putters kan het helder verwoorden: “Wij verstrekken financieringen op basis van de debiteurenportefeuille van de klant. Dat doen we tot maximaal 90 procent van het bedrag. De klant heeft zo direct geld om zijn leveranciers te betalen.” Daarmee gaat Eurofactor veel verder dan de banken. Thomas van der Doelen: “Een reguliere bank gaat qua bevoorschotting niet verder dan 60, 70 procent. Wij zitten kort op de financiering, golven als het ware mee. Het draait om vertrouwen en flexibiliteit. De klant blijft ook eigenaar van de factuur. Hij verpandt die aan ons. Wanneer er niet betaald wordt, komt de factuur dus ook weer terug bij de klant.” “Wij gaan geen rol spelen in het betaalgedrag”, voegt Putters toe.

Het werkgebied van Eurofactor strekt zich uit van de handel tot de transportsector en de zakelijke dienstverlening, van MKB+ tot beursgenoteerd. Klanten komen binnen met een omzet vanaf 5 miljoen euro. Dat kunnen klanten zijn die met schommelingen in seizoenen te maken hebben, die willen groeien of die behoefte hebben aan extra werkkapitaal. “Eigenlijk is dit het oudste financieel-technische product in financieringsland. Door gebruik te maken van factoring kunnen bedrijven aan hun verplichtingen blijven voldoen”, legt Putters uit. “Ze kunnen direct betalen. Dat levert vaak weer voordelen op. Denk aan kortingen. Zo kun je aardig wat besparen aan de inkoopkant.”

 

Kracht van kleinschaligheid

Met Crédit Agricole, één van de grootste bankgroepen ter wereld, achter zich, kan Eurofactor zich stevig laten gelden in de financieringsmarkt en beschikt men meteen over een eigen internationaal netwerk.  “Er is eigenlijk geen beperking als wij een kredietvoorstel doen”, klinkt het. “Bij ons is een klant geen nummer, maar heeft hij een vast aanspreekpunt. Dat is de kracht van de kleinschaligheid. Wij willen en kunnen ook écht toegevoegde waarde bieden. We zijn niet bureaucratisch of stroperig, maar beseffen dat financieringsverruiming het primaire insteekpunt is voor veel bedrijven. En dat betekent dus óók dat we heel snel een aanbieding doen.” Ook creditmanagement en incasso behoren tot de mogelijkheden. Zo werkt Eurofactor aan kapitaal.